jimmyogg
Vapaa kuvaus
Käyttäjän kirjoittamat viestit
28.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Hitleristä on, kuten hyvin tiedät, runsaasti aikalaisdokumentteja, silminnäkijäkertomuksia ja muuta materiaalia. Mukana niin luotettavia kuin epäluotettaviakin, tarkkoja kuin epämääräisempiäkin kertomuksia ja todistusaineistoa. Näistä voidaan kiistatta todistaa Hitlerin olemassaolo kuin tämän melkein
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
28.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Kirkon lonkerot Opetushallituksessa
Tuohonpa juuri haluaisinkin kuulla kannanoton. Pahoin pelkään, että kuviolla haettaan "kulttuurin ja perinteiden" varjolla kaikille pakollista virsikasvatusta, kun tätä perustellaan sillä, että kyse ei mitenkään ole uskonnon harjoittamisesta tai tunnustuksellisesta toiminnasta. Uskontopakko kirkkoon
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kirkosta eroaminen
28.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Kirkon lonkerot Opetushallituksessa
Merja, keroitsitko mikä on virsien yhteiskunnallinen merkitys, miksi lasten tulisi opetella uskonnollisia lauluja kaikissa mahdollisissa oppiaineissa? Eivätkö virret kuulu kirkkoihin ja uskonnon harjoittamiseen? Mikä olikaan luterilaisen kirkon tulkinta virsistä? Ovatko tällaiset uskonolliset laulu-
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kirkosta eroaminen
27.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Suvivirsiprotesti alkanut
No tämän on hyvä. Vapaaehtoinen tilaisuus, vapaa-ajalla. Jokainen saa osallistua tai olla osallistumatta virsien veisuuseen. Ihan niinkuin uskonnonvapauteen kuuluukin. Pidetään ne virret siellä vapaehtoisissa tilausuuksissa jatkossakin, ja annetaan koulupäivien olla vapaita virsein veisuusta, allahin
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Vapaa-ajattelu
25.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Richard Dawkins on valehtelija
" darwinistisen evoluutioteorian opetuslapsia, puhtaita ateisteja jotka näkivät vain voimakkaimpien perimän oikeuden selvitä." Evoluutioteoria tai darwnismi, kuten sitä joskus halutaan nimittää, ei missään kohden edellytä voimakkaimman selviytymistä. Tuo on puhtaasti ymmärtämättömuutta ko. teoriasta
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
25.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Richard Dawkins on valehtelija
Juuri näin. Neuvostoliiton ja Pohjois-Korean valtiojohdon tekojen motivaattorina ei ole ollut ateismi, vaan muut aatteet ja tavoitteet.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
25.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Richard Dawkins on valehtelija
" Goebbels wrote that Hitler was "deeply religious but entirely anti-Christian." Syvästi uskonnollinen, mutta kristinuskon vastainen tuon mukaan siis. Ei siis ateisti. Muutenkin totalitaarisissa valtioissa, kuten Hitlerin Saksassa, Neuvostoliitossa, Pohjois-Koreassa, Kiinassa jne. uskonnollinen kuvasto
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
25.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
"Tosin luultavasti Bethlehemin-matka on lisätty, koska messiaan piti ennustusten mukaan syntyä siellä" Eikä tämä ole evankeliumien kohta, joka on kirjoitettu vain että voitaisiin sanoa jonkin hämärän vanhan testamin ennustuksen toteutuneen. "Juutalaisilla olisi ollut, mutta he tyytyivät vain väittämään,
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
24.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Pahoittelen, muistin kohdan väärin enkä tarkistanut. Siltin, tuo kohta kertoo vain, että kristyt -nimitys tulee pohjautuu kristittyjen kultin mukaiseen tarinaan ristiinnaulitsemista. Mitään Jeesuksen aikalaislähdettä Tacituksellakaan ei ollut käytettävissään.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
24.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Olisi pitänyt kirjoittaa selkeämmin; censuksia kyllä järjestettiin mutta ei raamatun kuvailemalla tavalla. Ihmisten ei tarvinnut matkustaa synnyinpaikkakunnilleen laskettavaksi. "onko löytynyt ajanlaskun alun juudealasia asikirjoja jostain?! " En tiedä. Mutta mistähän me tiedämme mitään Quiriniuksen
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
23.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Antiikin tutkijat eivät suinkaan ole yksimielisiä Jeesuksen historiallisuudesta sen pidemmälle kuin ehkä laajasti tulkiten, että jokin Jeesus /Jeshua/tms niminen saarnaaja on todennäköisesti vaikuttanut noihin aikoihin. Tästä on hyvin pitkä matka Raamatun kertomusten mukaisen Jeesuksen olemassaoloon
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
23.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Ei, ei ole tarpeen kääntää logiikkaa noinkaan. Mutta se, että Tacitus kertoo Jeesuksesta selvästi vain sen, että jotkut uskovat tällaiseen ja tällaiseen, ei riitä todisteeksi henkilön todellisesta olemassa olosta yhtään sen enempää kuin se mitä Herkuleestakaan kerrotaan vastaanvanlaisena kuulopuheena.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Minulla ei ole mitään yleispätevää määritelmää historiallisille henkilöille. Kyse on ehkä lähteiden luotettavuudesta, siis siitä millaisia aikalaiskirjoituksia tai arkeologisia todisteita ensinnäkin löytyy. Myöhemmät kirjoitukset ja tarinat ovat ongelmallisempia,koska tarinat elävät ja värittyvät - tällöin
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Jeshua(Joshua, translitteroinnista riippuen) on ollut melko tyypilinen nimi ajanlaskun ajan aikoihin ja aiemmien. Raamatussa, jos siihen on uskominen, tällä nimellä viitataan yli 30 eri henkilöön. Arkeologisissa löydöissä Jeshua -nimiä on löydetty yli 70 haudasta Jeesuksen väitetyn kuoleman ajoilta.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Esimerkiksi Germania -teoksensa luvussa 3.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Kyllä, jokainen saa uskoa kuten haluaa, ja se on nimenomaan henkilökohtainen asia. Jospa sitä omaa uskontoa ei siis yritettäisi työntää omille, eikä ainakaan toisten lapsille. Tosiasiat tosiasoina, ja uskomukset ja uskonnot niistä erillään.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Vaikuttaa siltä, että sinä yrität kovasti vakuuttaa jotakuta toistelemalla näitä raamatun jakeita. Itseäsi?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Edes kristittyjen omissa kirjoituksissa, esimerkiksi Paavalin kirjeissä yms, ei viitata historialliseen Jeesukseen, eikä kenenkään väitetä edes tavanneen tätä. Jeesus-usko ei ollut antiikin aikana tai 60-100 j.a.a. mikään merkittävä liike, joten tuskinpa kovin moni olisi lähtenyt yhden saarnaajan ja
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
22.05.2014
Kommentoi keskusteluun: Jeesus on satua ja höpötystä
Laittaisiko Kaisa-pappi viitteitä tai listaa näistä raamatun ulkopuolisista lähteistä, joissa Jeesuksen historiallisuudesta kerrotaan vakuuttavasti? Jos tarkoitat esimerkiksi roomalaista historioitsija Tacitusta, hän kyllä mainitsee Jeesuksen viittaamalla kuulopuheisiin. Tacitus kirjoittaa myös paljon
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Jeesus
21.05.2014
Vastasi keskusteluun: Positiivisen uskonnonvapauden puolustamisesta
Näissä uskonnonvapauden puolustuspuheenvuoroissa kovin usein nousee esiin näkemys, että uskonnonvapautta on harjoittaa ja harjoituttaa yhtä tiettyä uskontoa julkisissa laitoksissa kuten esimerkiksi kouluissa ja armeijassa. Ja vastaavasti että on uskonnon vapauden rajoittamista, jos uskonnonharjoitus
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Uskonnonvapaus