SkinnyG
Vapaa kuvaus
Käyttäjän kirjoittamat viestit
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Hyötyisit myös paljon Kantin transsendentaaliseen idealismiin ja ajattelun "kopernikaaniseen vallankumoukseen" tutustumisesta, josta mainitsin jo eräälle toiselle aiemmin tässä ketjussa. Toisekseen "objektiiviset mittarit" tunnetaan lähinnä luonnontieteiden puolelta, mutta ei ihmistieteissä. Ihmistä
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Mistä päättelet, että Jumala on korvautunut näkymättömällä henkiolennolla? Tämähän on juuri sellainen karikatyyri, mitä esim. kristinusko ei opeta. Sen sijaan Jumalaa on tuotu yhä lähemmäksi ja lähemmäksi ihmisyyttä, lähes jo erottamattomaksi osaksi sitä.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Niin, ateismihan voi tarkoittaa määritelmällisesti myös uskon puutetta Jumalaan. Silti joku kuva Jumalastahan täytyy olla, jotta voi tunnistaa itsensä ateistiksi. Tämä ei ole siis trollausta.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Mikä olisi Jumalasta sellainen sopiva kuva, johon voisit parhaiten uskoa? Ihminen?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Miksi sitten sinä olet henkilö, jos universumilla ei ole persoonallista alkuperää? Syntyykö alkuaineita tarpeeksi yhteen hieromalla persoona?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Jeesus ei ollut mielikuvitusolento ja kristinuskon syntyyn vaikuttaneet historialliset tapahtumat eivät olleet kuvitteellisia vaikka kuinka inttäisit vastaan. Tehtyä et tekemättömäksi saa.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Mielikuvassahan se Jumala on uskovalla anyway, olipa se totta tai ei. Kun puhutaan kristinuskon synnystä, niin ei puhuta vaan asioista, joita jotkut "uskoivat nähneensä" vaan asioista, joita ihmiset todella näkivät ja kokivat. Näiden kokemusten pohjalta syntyi historian suurin yhtäjaksoinen uskonnollinen
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Ensinnäkin, jos et kuvittele Jumalaa minkäänlaiseksi niin mistä me edes keskustelemme? Toisekseen myös sinun väitteesi perustuvat vain mielikuvitukseesi, koska mielesi kuvittelee niitä ja uskoo ne vielä todeksi. Miten edes voit erottaa mielikuvituksen ja reaalimaailman toisistaan? Ne ovat osa samaa
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Mistä sinä ensinnäkään tiedät mikä minä olen ja miten paljon uskontoja minä tunnen? Ei missään muussa uskonnossa Jumala tule maan päälle, tapeta ja sitten nouse ylös kuolleista. Sellaista narratiivia et löydä mistään muualta kuin kristinuskosta. Kristinusko ei väitä, että vain tietyt ihmiset ovat jumalia
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Mielikuvitusasiatkin ovat osa tätä todellisuutta. Ja jos ihmisellä on käsityksiä joistain asioista, niin mikä sinä olet sanomaan niitä mielikuvitukseksi?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Lisään tähän vielä, että sinulla esiintyy myös sitä tavanomaista tiedeuskoisen ateistin taipumusta erotella mielen tuotteet ja objektiivinen tieto toisistaan. Et ole varmaan koskaan kuullut Kantin transsendentaalisesta idealismista. Sen mukaan me emme voi tietää mitään objektien todellisesta luonteesta
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Ihan nyt alkuunsa voit jo lopettaa sen saunatontuista jankkaamisen ja jauhamisen tähän paikkaan. Eiköhän sitä ole nähty ja kuultu näiden imbesillien toimesta jo ihan tarpeeksi. Jotta kenenkään ei tarvitsisi kuitenkaan itku kurkussa poistua paikalta, niin vastaan esittämiisi kysymyksiin rehellisesti.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Ainoastaan Jeesus väitti olevansa Jumala. Ainoastaan Jeesus on evankeliumikirjoittajien ja hänen opetuslastensa mukaan noussut kuolleista. Ilman kristinuskoa ja ristiretkiä, joku muu uskonto saattaisi olla täällä Pohjolassa. Esimerkiksi islamin usko. Sen varjolla uskonnovapautta ei olisi varmasti vieläkään
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Enhän minä ole sanoja sinun suuhusi laittanut, sanoin vain asian niin kuin se on. Jeesus ristiinnaulittiin juuri hänen radikaalin jumalakuvansa tähden. Syyttäjien sanoin, hän teki itsestään Jumalan. Samalla Jeesus kuitenkin mullisti sen koko ajattelutavan, mikä meillä Jumalasta tavanomaisesti on: etäinen,
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Ei tarkkaa kuvaa vaan yleinen käsitys. Ateistilla täytyy olla joku yleinen käsitys siitä, millainen se Jumala on, jonka olemassaolon he kiistävät. On olemassa kuitenkin runsaasti käsityksiä siitä, jopa tarkkoja kuvauksia, millainen Jumala voisi olla. Ihminen uskoo sellaiseen Jumalaan, joka vastaa hänen
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Ei osunut kyllä yhtään mihinkään. Taisi olla täys hutikuti! Mutta ihan huvikseni ja ajankulukseni voin antaa vastaukseni noihin esittäämisi väittämiin: "-Koska heillä on pyhä kirja niin tällöin ateisteillakin pitäisi olla sellainen." Ei pidä olla. "-Koska heistä tuntuu, että on jokin suurempi voima,
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Niin, kristinuskossa Jumala on kieltänyt tekemästä mitään muuta kuvaa itsestään kuin sen, minkä Jumala on jo tehnyt, eli ihmisen.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Varsinkaan kristinuskon historiaa tarkastellessa Jumala ei ole pysynyt piilossa. Kristinuskohan sai nimenomaan alkunsa siitä vahvasta uskomuksesta ja kokemuksesta, että itse Jumala oli tullut ihmiseksi maan päälle. Kristinuskoa kuvastaa siis historiallinen usko Jeesuksen elämään, kuolemaan ja ylösnousemukseen,
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Niin, mikä on sitten "oikea todiste"? Kristitystä tekee kristityn juuri hänen oma varmuutensa siitä, että hänen subjektiivinen kokemuksensa Jumalasta on totta. Sen enempää näyttöä tai todistetta ei ihminen tarvitse tai edes kykene antamaan kuin oman kokemuksensa. Se, onko tätä subjektiivista kokemusta
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
13.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Minulla ei ole hajuakaan kuka on G4G tai mitä se edes tarkoittaa. Jospa kuitenkin keskittyisit asiaan, niin kaikilla olisi ehkä parempi olla.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi