SkinnyG
Vapaa kuvaus
Käyttäjän kirjoittamat viestit
04.11.2019
Kommentoi keskusteluun: Jumalan poissaolo ateismin todisteena
Mitä haluaisin tässä yhteydessä vielä korostaa on se, että aloitukseni ei ollut suinkaan puheenvuoro Jumalan olemassaolon objektiivisen todistamisen puolesta. Sitä paitsi, jos on olemassa persoonallinen Jumala, niin tuskin Hän on ensisijassa kiinnostunut todistamaan vain omaa olemassaoloaan, vaan pikemminkin
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
04.11.2019
Kommentoi keskusteluun: Jumalan poissaolo ateismin todisteena
Mutta onko usko Jumalaan hypoteesi? Yleisesti ottaen hypoteesillahan tarkoitetaan oletusta, joka tehdään jonkin ilmiön tai tapahtuman selittämiseksi. Mutta eihän uskontojen tärkein tavoite ole selittää ja ennustaa havaittavia ilmiöitä ja tapahtumia vaan saada aikaan muutos ihmisten elämässä. Usko Jumalaan
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
04.11.2019
Kommentoi keskusteluun: Jumalan poissaolo ateismin todisteena
Sinä olet varmaan se sama anonyymi, joka väitti minua valehtelijaksi ja vaatimalla vaati anteeksipyyntöä ilman mitään perusteita. Olisikohan jo nyt se sinun anteeksipyyntösi aika?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
04.11.2019
Kommentoi keskusteluun: Jumalan poissaolo ateismin todisteena
Tottakai se keskustelu ryöppysi myös minun kommenttejani, koska ne olivat vastauksia muiden kommentteihin. Onko sinulla kenties joku ongelma sen kanssa, että avaukseni oli suosittu? Sitä paitsi olet itse todella lapsellinen, kun viittaat minuun henkilönä, joka en todellakaan ole. Voisitko siis ystävällisesti
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
04.11.2019
Aloitti uuden keskustelun: Jumalan poissaolo ateismin todisteena
Viime kerralla avasin keskustelun aiheesta "Ateistin jumalakuva", joka suorastaan ryöppysi kommentteja enemmän kuin ehdin niihin vastaamaan. Kaikki kommentit olen kuitenkin lukenut. Mielestäni yksi keskustelun parhaista hedelmistä oli kysymys Jumalan olemassaolon objektiivisista todisteista. Tulimme
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
19.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Vertaamalla saunatonttuja jumalauskoon olet kyllä hienosti osoittanut, kuinka et ymmärrä aatteiden ja uskomusten historiasta, niiden synty- ja ylläpitomekanismeista tai kulttuuria ja ihmisen ajattelua sekä toimintaa muokkaavista tekijöistä yhtään mitään. >>Subjektiivisesta käsityksestä ei tule objektiivista
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
19.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
>>Huippuasiantuntijoita ? Kyllä. >>Siis niin kuin evoluution huippuasiantuntijoita ? Siis "alansa" huippuasiantuntijoita, eli tarkoitin heidän omaa alaansa. >>Eikä kreationisteja ? Sanoitin asian niin, että kyseessä ei ole mikään "kreationismin aalto". Siis sitä ei ole lähtökohtaisesti sidottu mihinkään
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
19.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
>>Niin tosiaan, miksi se olisi virheellinen ? Sekä saunatonttujen että Jumalan suhteen kyse on uskomuksesta. Uskomuksilla on eri sisältö: niillä on eri alkuperä, niillä on eri väitteet, ne pyrkivät selittämään eri ilmiöitä, ja niillä on eri vaikutuksia. Siksi niitä on myös arvioita ERIKSEEN ja ITSENÄISESTI,
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
19.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
>>En tiedä, mitä on tiedeusko, mutta sellaista ei ainakaan esiinny siinä, että painovoimateoria on yksi jossa on yksi tieteellinen tulkinta Tiedeusko on näkemys, jonka mukaan tieteet, erityisesti luonnontieteet pystyvät vastamaan kaikkiin elämän ongelmiin ja todellisuutta koskeviin kysymyksiin. Tietenkään
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
18.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Pikkulasten "lapsellinen" usko joulutonttuihin ja joulupukkiin kuitenkin katkeaa iän ja aikuistumisen myötä. Samaa ei tapahdu kuitenkaan jumaluskon suhteen. Monet jopa tulevat uskoon juuri aikuisena! Miten tämä on sitten selitettävissä, jos jumalausko on verrattavissa lapselliseen mielikuvitukseen?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
18.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
>>Puhuva tulipatsas olisi vaikuttavampi. Tai vaikka tähtikuvioiden järjestely kirjaimiksi niin, että niissä lukee Jumalan ilmoitus. Mutta mikä olisi Jumalan motiivi tai agenda ilmoittaa itsensä tällä tavalla? Jumalan olemassaolon todistaminenhan on ainoastaan ihmisen intellektuaalinen huoli. Eihän Jumalalla
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Toiset mielikuvat vastaavat todellisuutta, toiset taas eivät. Ihminen uskoo Jumalaan, jos hänen jumalakuvansa vastaa ennen kaikkea hänen sisäistä kokemustaan todellisuudesta. Kenenkään kokemusta ei pitäisi minun mielestäni kieltää ja kutsua sitä lapselliseksi mielikuvitukseksi.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Niin, se riippuu myös siitä miten asiaa ajatellaan. Onko Jumala vain joku sellainen mielikuva, johon uskotaan vai myös sellainen entiteetti, joka yhdessä koetaan, ja johon kohdistuvaa uskoa eletään myös todeksi? Jos ihmisten välillä ei ole näkyvää yhteyttä, olisi mieletöntä sanoa, että heillä kumminkin
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Tässä asiassa voin tunnustaa, että en usko minkäänlaiseen Loch Nessin hirviöön. Tai korkeintaan voin uskoa sellaiseen "hirviöön", joka on kuvamanipuloitu huijaus ja esim. mahdollinen yritys lisätä Loch Ness järven turismia ja siihen kohdistuvaa kiinnostusta.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
>>Evoluutioteoria biologian keskeinen teoria Luonnonvalinta on biologian keskeinen teoria, jonka tuntemusta on laajennettu genetiikan tutkimusten avulla. Sen sijaan evoluutioteoria "mikrobista mieheksi" on pelkkä todisteeton myytti, joka on vain verhottu tieteellisen suojaverhon taakse.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Vaan eipä uskota enää. Case closed.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Oli miten oli, uutinen ei ole joka tapauksessa valhe. Kyseinen addressi on olemassa ja löytyy mm. täältä: https://www.discovery.org/m/2019/02/A-Scientific-Dissent-from-Darwinism-List-020419.pdf
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Ei, jos on olemassa luojajumala.
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
Jos kaikki ovat "yhtä heikosti perusteltuja" ja "kuvaavat vain itsekeskeisiä kuvitelmia", niin mikä selittää uskontojen väliset erot niiden kannattajamäärissä?
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi
17.10.2019
Kommentoi keskusteluun: Ateistin jumalakuva
En puhu ainoastaan ihmislajin evoluutiosta vaan ihmisen koko evoluutiosta. Kerro minulle kaikki ne vaiheet ja ne evolutiiviset mekanismit, joiden avulla ihminen rakentui mikrobista nykyiseksi homo sapiensiksi, niin voidaan sen jälkeen keskustella, kuinka myyttinen on sinun evoluutiotarinasi luomisuskoon
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Ateismi