LiikenneLordi
Vapaa kuvaus
Käyttäjän kirjoittamat viestit
01.02.2023
Vastasi keskusteluun: Taitaa suojatie kohdalla nopeusrajoitus olla edelleen lain vastainen
Pitää paikkansa, tästä säädettiin tieliikennelain uudistuksen yhteydessä. Liikenteenohjauslaitteiden käytöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (379/2020) 6 § 1–2 momentit: "Suojatie ja pyörätien jatke, joka sijaitsee enintään 100 metriä ennen valo-ohjatun risteyksen pääopastinta, tulee varustaa liikennevaloin,
Paikkakunnat > Pirkanmaa > Nokia
25.01.2023
Vastasi keskusteluun: Punavihreiden liikennesäännötkin sekavia
Aika jännittävää kommentointia. Satakunnan Kansan jutussa ylivoimaisesti eniten asiasta ymmärtävä on poliisi Tuomo Katajisto ja hän esittää jutussa kaikki keskeiset aiheeseen liittyvät ongelmat täsmälleen oikein. Haaste muodostuu juuri siitä, että liikennemerkin B5 (väistämisvelvollisuus risteyksessä)
Paikkakunnat > Satakunta > Pori
11.01.2023
Kommentoi keskusteluun: Turvavyö päällä sain sakon turvavyöttä ajamisesta?!
Kokonaisvaltainen, vastuullinen ajotapa syntyy nimenomaan tieliikennelakia noudattamalla. En ihan hahmota, miten turvavyön käytöllä kikkailu ja tietoinen selkeää säädöstä vastoin toimiminen olisi jotain kokonaisvaltaisesti hyvää ajamista.
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
11.01.2023
Kommentoi keskusteluun: Turvavyö päällä sain sakon turvavyöttä ajamisesta?!
En ole aivan varma, mitä tällä YLEn linkillä haettiin, mutta on keskeistä ymmärtää, että rattijuopumus ja henkilökohtaisen turvalaitteen käyttämättä jättäminen perustuvat eri lakeihin. Rattijuopumuksesta on säädetty rikoslaissa (39/1889) ja turvalaitteiden käyttövelvollisuudesta tieliikennelaissa (729/2018).
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
03.01.2023
Kommentoi keskusteluun: Rekat on potentiaalisia tappajia maanteillä.
Voisit laittaa tähän muutaman ennakkotapauksen mainitsemastasi toisesta käytännöstä. Lain esitöissäkään tämä ei ole mitenkään yksioikoinen asia.
Yhteiskunta > Maailman menoa
03.01.2023
Kommentoi keskusteluun: Rekat on potentiaalisia tappajia maanteillä.
Voimassa oleva tieliikennelaki (729/2018) ei ole romuttanut liikenteenohjauslaitteiden (tai liikennesääntöjen) merkitystä. Lain pohjana oleva hallituksen esityksen (HE 180/2017 vp) lähtökohta on tämä: "Ennakointivelvollisuus ei sulje pois keskeisen tieliikenteen periaatteen, luottamusperiaatteen, merkitystä.
Yhteiskunta > Maailman menoa
04.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Joo aika kauas meni aloituksesta, mutta tieto ja keskustelu on hyvästä.
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
04.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Ei se mitään sekoita. Vanhassa laissa vasemmalle kääntyvän väistämisvelvollisuus vastaantulijaa kohtaan perustui liikennesääntöön myös kärkikolmiolla (ilman lisäkilpeä) varustetuissa liikennetilanteissa, koska pelkän merkin 231 määräämä väistämisvelvollisuus koski risteävää liikennettä. Tämä rakennelma
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
04.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Pääosa kommentistani on sitaatteja hallituksen esityksistä, joten niiden osalta joudut osoittamaan palautteesi suoraan esityksen antajalle. Perusteluissa harvoin on kommentoitu kaikkea mahdollista toimintaa, jota säädös koskettaa. Tällä erää joudumme vain tyytymään siihen, mitä laissa ja sen esitöissä
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
03.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Ennen nykyisen tieliikennelain (279/2018) voimaan tuloa laissa ilmeni erinäisistä syistä puutteita, jotka oli korjattava ennen lain voimaan tuloa. Esitys tieliikennelain korjaamisesta (HE 17/2020 vp) annettiin maaliskuussa 2020, mutta sen lisäksi tammikuussa oli annettu toinen tieliikennelain muuttamista
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
03.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Liikenteenohjauksen hierarkian (8 §) yhteydessä on lisäksi hyvä muistaa, että käytössä on myös liikennemerkkejä, joiden määritelmiin on sisällytetty liikennesääntöjä. Näin on nykyisessä laissa esimerkiksi B5:n (väistämisvelvollisuus risteyksessä, "kärkikolmio") kohdalla, kun 24 § 2 momentin mukainen
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
02.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Laista viestiminen on haasteellista, se ei liene yllätys kellekään. Ei ole ihan yksinkertaista selittää lain sisältöä auki niin, että viesti varmasti sisältää kaikki asiat juuri sellaisenaan, kuin ne laissa lukevat. Aina voi toki siteerata lakia sellaisenaan, mutta merkkimäärää sillä tavoin harvoin saa
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
01.12.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Kiitoksia! Nimimerkin osalta täytynee vastata, että tosissaan kieli poskella ja ehdottomasti ehkä. :) Jotain piti keksiä ja kamalasti pidempi ei mahtunut.
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
30.11.2020
Kommentoi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Ei siellä aivan tuollaista kerrota, mutta tarkoittanet tienkäyttäjän ennakointivelvollisuutta (4 §): "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." Ennakointivelvollisuuden
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä
30.11.2020
Vastasi keskusteluun: Kääntyvä auto ja suojatiellä ajava pyöräilijä
Täällä on joukossa jokunen oikeakin vastaus, mutta kerrataan vielä. Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) 24 § 2 momentin 1 kohta kertoo, että ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Lainkohta itsessään ei ota mitenkään kantaa
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Yleistä liikenteestä